Efter næsten 5 års pause er vores medlemsblad REPLIKKER tilbage – denne gang med temaet serier.
Det foregående nummer udkom i efteråret 2020, da landet var på vej mod 2. lockdown.
For medlemmerne af Danske Dramatikere var det først teaterforfatterne, der blev ramt på det professionelle område. Bestillinger og forestillinger blev nedlagt, aflyst eller udskudt på ubestemt tid. Adskillige nyudklækkede dramatikere fik aldrig deres naturlige debut.
Men film- og TV-forfatterne måtte også kæmpe i lang tid med udskydelser og aflysninger. Og i 2022, kun et par måneder efter covid-19 blev taget af listen som samfundskritisk sygdom, udbrød streamingkonflikten med produktionsstop fra TV 2, Netflix og Viaplay.
Efterfølgende lukkede Viaplay for bestillinger af fiktionsserier. HBO pakkede deres kontor ned over natten og forlod landet. Disney og Amazon svævede rundt i luften som en blanding mellem rygte og fantom.
Selvom midlertidige aftaler med TV 2 og Netflix blev indgået, var der stadig nervøsitet i branchen.
Hvad ville politikernes eventuelle kulturbidrag få af konsekvenser? Og det apokalyptiske AI? Ville det nogen sinde blive som før? Eller skulle de danske manuskriptforfattere til TV-serier begynde at forberede sig på enden?
Nej.
Så absolut ikke.
Der er netop indgået ny aftale med Netflix. Amazon har meldt sin ankomst. Om Disney, Hulu, Apple eller andre vælger at komme hertil og producere, ved vi ikke. Men vi ved, at de store giganter ikke styrer i en stor bue udenom Danmark.
Og DR og TV 2 er stadig forpligtiget til at udvikle, producere og vise nye danske serier.
Men det vigtigste er vel: Der er et kæmpe og voksende publikum til serierne. Både nationalt og internationalt.
Om det er korte eller lange formater; komedie, drama eller krimi; om historien udspiller sig i fortiden, nutiden eller fremtiden, low- eller high-budget.
Folk ved, at de danske manuskriptforfattere leverer fra øverste hylde.
Naturligvis er alting ikke rosenrødt. Som flere af artiklerne i dette nummer af Replikker beskriver, er der stadig store udfordringer i forhold til økonomi, arbejdsforhold og talentpleje.
Men med lysten og viljen fra broadcastere og streamingtjenester til at producere i Danmark. Med så vigtige, vægtige og erfarne manuskriptforfattere, som vi har i vores forbund. Med så stor en talentmasse der skyder frem overalt.
Så er jeg sikker på, at vi sammen kan imødekomme de udfordringer, vi står overfor. Og at det mørke efterår i 2020, og alt hvad der fulgte efter, omsider vil være et overstået kapitel, og lyse tider ligger forude.