– Støtten gør, at flere historier og fortælleformer kan blive hørt

Støtten gør, at flere stemmer og fortælleformer kan blive hørt

’Evigheden’ ligner ikke en typisk dansk kortfilm. Instruktør Victor Becker søger nye veje. Kortfilmen var ikke blevet til noget uden KulturPlus-midlerne.

Af Casper Hindse

En livscoach dør, men kommer ikke i himlen. I stedet ender han på et mellemstadie. I en biografsal, hvor en lysende kugle flerstemmigt får ham til at se tilbage på sit liv. Er der noget, han fortryder? Eller måske burde fortryde?

Så enkel og alligevel kringlet er præmissen for Victor Beckers kortfilm ’Evigheden’.

– Handlingen opstod ud fra tanker, jeg gjorde mig, da jeg mistede min morfar og mormor, siger instruktøren.

Det undrede ham, at døden kun blev beskrevet med enten distanceret humor eller kolossal tristhed i filmrullerne.

– Døden rammer alle på et tidspunkt, men det er alligevel noget, vi har svært ved at tale om. Det, synes jeg, er underligt. Derfor er ’Evigheden’ et forsøg på at filosofere over, hvad mennesker, som er lige ved at dø, mon tænker. Hvad er det for nogle handlinger, man har begået, som har været gode, og hvad ville man gerne lave om?

Bar og biograf

Når der skabes kortfilm i Danmark, betyder budgettet som regel, at de bliver ret socialrealistiske. Det er ’Evigheden’ ikke.

– Jeg er vokset op med Christopher Nolan, David Lynch og Steven Spielberg. Derfor ville jeg gerne lave ’Evigheden’ i retning af dem, siger 31-årige Victor Becker.

– Af samme grund gjorde jeg det klart for de mennesker, jeg arbejdede sammen med, at det her skulle være en type kortfilm, der ikke bliver lavet så tit herhjemme. Den skulle være mystisk og skifte i tid og sted.

’Evigheden’ er hovedsageligt indspillet på to locations. En bar og en biograf. Set-dekorationen er tidløs, mens den lysende kugle i biografsalen er mere moderne, end de effekter man normalt ser i danske kortfilm.

– Vi var virkelig i tvivl om, hvordan kuglen skulle løses. Vi tænkte på, om vi burde have en lyskugle, der hang ned fra loftet, men vi fandt frem til en VFX-løsning, siger instruktøren.

Kuglen kostede

YouTube blev filmholdets ven. Kuglen blev efterhånden udvundet af fantasi og teknik.

– Jeg ville gerne have, at ’Evigheden’ indeholdt modstykker. Liv over for død og en ældre mand over for et barn. Jeg troede aldrig, jeg skulle lave en film med en lysende kugle, men jeg researchede på nærdødsoplevelser, og fælles for mennesker, der har oplevet det, er det klare lys og en fornemmelse af at blive forstået, siger Victor Becker.

Kuglen kostede. Derfor var der ikke råd til, at produktionen skred. Så da én af skuespillerne lagde sig syg, så ’Evigheden’ ud til at kuldsejle.

– KulturPlus-midlerne reddede os, for uden dem havde vi ikke kunne færdiggøre ’Evigheden’, siger instruktøren, som mener, at der er brug for at sætte en tyk kulturstreg under, hvor afgørende midlerne er for dansk kunst.

– KulturPlus-midlerne sørger for, at vores kulturliv kan have en større diversitet. Jo mere støtte, der kommer, jo flere stemmer og fortælleformer kan blive hørt.

Faktisk viser historien om, hvordan KulturPlus-midlerne fik færdiggjort ’Evigheden’, at der er brug for et andet blik på, hvordan film bliver til, mener han.

– Ser man på filmhistorien, støder man hurtigt ind i auteurbegrebet, hvor én genial instruktør skaber det store kunstværk, men sådan bliver film sjældent til. Film er en proces, hvor mange kunstformer mødes, og hvor vi lærer en masse af hinanden. Alle på holdet bag ’Evigheden’ har lært mig noget, og jeg håber også, at de har taget noget med sig. Vi løfter i flok og med støtte.

blå bog 

Victor Becker

Født 1993 i Haderslev.

Bachelor i manuskriptudvikling fra Syddansk Universitet og kandidat i filmvidenskab fra Københavns Universitet.

Har bl.a. skrevet og instrueret videoinstallationer til Museum Sønderjylland.

’Evigheden’ kan ses på Ekko Shortlist.

Bliv klogere på KulturPlus-midlerne

Støtten fra Danske Dramtikere kommer fra de såkaldte KulturPlus-midler.

KulturPlus-midlerne er midler, som kulturbranchen kollektivt giver som støtte til projekter, der fremmer dansk kultur. KulturPlus-midlerne har stor betydning for dansk kulturliv og udgør hvert år en vigtig og uundværlig del af finansieringen af mange forskellige film-, musik-, teater-, og tv-projekter og bidrager samtidig til det kulturelle landskabs diversitet og mangfoldighed.

Det er en del af disse midler, Danske Dramatikere har valgt at give til ’Min forsvundne onkel’.

Hvis du ønsker at læse mere om KulturPlus-midlerne, kan du klikke dig videre til https://www.copydan-kulturplus.dk/kulturplus-midler/